Op 13 december 2019 werd Zeeuwsche Zoute feestelijk gelanceerd bij restaurant RIJKS® in het Rijksmuseum in Amsterdam. Chef-kok Joris Bijdendijk was de eerste Nederlandse topchef die graag het enige ambachtelijke zeezout uit de Oosterschelde in zijn keuken wilde gebruiken. Nu precies een jaar later vieren wij onze eerste verjaardag met het verloten van een Zeeuwsche Zoute Experience. Ook maken we de balans op en zijn er volop ambitieuze plannen voor 2021.
Onder het motto ‘wie jarig is, trakteert’ hebben we besloten om een Zeeuwsche Zoute Experience weg te geven. Christian Clerx, initiatiefnemer: “Het is geweldig om te zien dat er zoveel interesse is voor dit lokaal gewonnen zeezout. We krijgen vaak de vraag van mensen of ze langs kunnen komen, maar helaas is dat tot nu toe niet mogelijk. Ons 1-jarig jubileum leek ons een mooi moment om hier toch een uitzondering voor te maken.” Als onderdeel van de digitale adventskalender van Zeeuwsche Zoute kunnen zoutliefhebbers via Facebook of Instagram op 13 december 2020 meedoen aan de speciale winactie waarmee ze kans maken om een dag lang in de huid te kruipen van een zoutzieder en mee te helpen bij de productie van Zeeuwsche Zoute.
Een terugblik op 2020
Na de lancering van Zeeuwsche Zoute ging het snel met de bekendheid van het uit de Oosterschelde gewonnen zeezout. Bestellingen kwamen binnen via de webshop, andere chefkoks wilden graag aan de slag met ons zout en ook lokale overheden toonden veel interesse. In een jaar tijd…
… werden er bijna 1000 bestellingen in de webshop gedaan.
… lagen de producten van Zeeuwsche Zoute bij meer dan 80 verkooppunten in Nederland
… kreeg Zeeuwsche Zoute het keurmerk ‘Zeker Zeeuws Streekproduct’ toegekend.
… waren we in verschillende media te zien, waaronder het NOS Journaal, BinnensteBuiten en Algemeen Dagblad.
… faciliteerde Impuls Zeeland ons met een groei krediet.
… optimaliseerde Zeeuwsche Zoute het productieproces om steeds duurzamer te kunnen ondernemen.
Christian: “De populariteit geeft ons het vertrouwen dat we op de goede weg zijn met ons bedrijf en dat er een gunstig toekomstperspectief is.”
Plannen voor 2021
Zeeuwsche Zoute is niet van plan om stil te blijven zitten in 2021. Zo loopt er op dit moment een samenwerking met verschillende andere Zeeuwse ondernemers om verdere productdiversificatie van zeezout te onderzoeken, bijvoorbeeld een combinatie tussen zout en zeewier of zeekraal. Ondersteund met subsidie van de Provincie Zeeland is Zeeuwsche Zoute van plan om in 2021 nieuwe producten op de markt te brengen. Daarnaast zal er met financiële ondersteuning van Impuls Zeeland verder gewerkt worden aan het verduurzamen van het productieproces.
Ook is Zeeuwsche Zoute van plan om gehoor te gaan geven aan de vraag van een bezoekerscentrum. Christian: “Het lijkt ons geweldig om in de toekomst een bezoekerscentrum in Bruinisse te kunnen openen waar geïnteresseerden langs kunnen komen om te kijken hoe wij ons zout maken. Dat zal niet alleen een impuls geven aan ons bedrijf, maar zorgt er ook voor dat Bruinisse nog aantrekkelijker wordt als toeristische bestemming. Iets waar we graag aan meewerken, want dit dorp op Schouwen-Duiveland mag door meer mensen gezien worden. Een opening in 2021 is te ambitieus, maar er worden komend jaar wel voorbereidingen getroffen.”
Doe je mee aan de actie om de Zeeuwsche Zoute Experience te winnen? Ga snel naar onze Facebook of Instagram voor meer informatie over de actie.