Gezonder zout op tafel | Zeeuwsche Zoute
donderdag 9 januari 2020

Gezonder zout op tafel

Over het algemeen eten we allemaal vrij veel zout, soms te veel. Het zit verwerkt in veel gerechten en lekkernijen. Te veel zout is ongezond, toch kan je lichaam ook niet zonder. Zout helpt bij meerdere processen in het lichaam, waaronder het regelen van je vochtinname, het prikkelen van zenuwen en het samentrekken van spieren. Zout is niet alleen belangrijk voor het lichaam maar ook voor ons eten. Het is zonder twijfel een van de aller belangrijkst ingrediënten in de keuken. Aangezien het zo belangrijk is kan het maar beter goed zout zijn, goed Zeeuws zout!

Wat is zout?
Zout bestaat uit twee elementen: natrium (Na) en chloride (Cl). Deze stoffen maakt je lichaam zelf niet aan maar zijn voornamelijk belangrijk voor het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in je lichaam. Er zijn meerdere soorten zout, waaronder Keltisch zeezout, Himalaya-zout en tafelzout. Het verschil in deze soorten zout is het natriumgehalte wat er aanwezig is. Bij onze manier van zeezout maken is dit lager dan tafelzout. Tafelzout bevat vaak 40% natrium, bij Zeeuwsche Zoute zout ligt dit rond de 30%. Te veel natrium is ongezond en kan leiden tot een hoge bloeddruk en kan het hart en de nieren belasten. Daarnaast scheppen we met de hand het calcium af tijdens het zoutmaak proces. Door het calcium van hert zout te scheiden krijg je een meer optimale smaakbeleving.

‘Onzuiver’ is gezonder
(Keltisch) zeezout en Himalaya-zout zijn in principe onzuiver zout. Bij zuiver zout, tafelzout, worden tijdens het verwerkingsproces vele mineralen verwijderd waardoor de elementen natrium en chloride overblijven. Onzuiver is in dit geval een benaming die verkeerd geïnterpreteerd wordt. Deze “onzuiverheden” in zeezout zijn mineralen die je lichaam juist goed kan gebruiken. Ongezuiverd zout kan tot wel 89 aanvullende mineralen bevatten. Deze mineralen zorgen er voor dat dit zout gezonder is.

Gevaren van teveel zout
Geen enkele vorm van zout is per definitie gezond. Onzuiver zout is gezonder, maar niet per definitie gezond. Je hebt zout nodig in je lichaam om bepaalde processen in gang te zetten. Gemiddeld heb je aan maximaal 3 gram zout per dag meer dan genoeg, veel mensen krijgen vaak vier keer meer zout binnen dan nodig is. Het voordeel van zeezout, en dus ook Zeeuwsche Zoute, is dat je er minder van nodig hebt om je gerechten toch een kick te geven. Daarbij is het natuurlijk gewoon ontzettend lekker!